Sophie Beuchert

Type: Klient

Kategori: Eksamensangst

Kort beskrivelse: Store problemer med eksamensangst siden de allerførste eksaminer i folkeskolen.

Resultat:

Jeg har siden de allerførste eksaminer i folkeskolen haft store problemer med eksamensangst. I en mundtlig eksamens situation er hjerneklappen lukket ned og alt hvad jeg har lært og kan, er pludselig ikke til at finde. Nogle gange har jeg dog klaret eksamen fint, men lukket ned for mig selv og er brudt sammen så snart jeg er kommet ud af lokalet. På daværende tidspunkt kan jeg ikke huske hvad der er foregået til eksaminationen. Andre gange er klappen gået ned med det samme og eksamen er startet med at jeg ikke kan læse eksamensspørgsmålet højt samt mister ord og sprog.
Til skriftlig eksamen har jeg følt mig stresset og jo hurtigere tiden går, jo mere stresset er jeg blevet og mister til sidst evnen til at tænke.
Nervøsiteten ved begge eksamens former er som regel startet allerede første uge før 1. eksamen, hvilket bl.a. har resulteret i al for lidt søvn og ubehag.
Tanker før behandlingen
Inden behandlingsforløbet startede, var jeg en smule nervøs, mest pga. af at jeg ikke vidste hvordan det kom til at foregå og om jeg kunne finde ud af at åbne op og give slip. Derudover havde jeg en lille knude i maven over, om det ville blive for alternativt og at jeg på den måde ikke kunne forholde mig til situationen.
Oplevelse ved behandling
Ved første behandling, hvor Sophie inden start forklarede mig metoden med bl.a. inddragelse af at vende batterierne, var jeg klar. Allerede efter denne behandling, som var meget følelsesladet, følte jeg en forandring, kunne mærke roen i kroppen samt følelsen af at intet foregik i hjernen, som om den var blank.
Fokus var på eksamens angst og eksamensoplevelser, men ligeledes kom vi frem til episoder tilbage fra min barndom, som var med til at løsne op. Der blev bl.a. også banket på fysisk smerte i nuet, hvilket gjorde at jeg kunne slappe af i både krop og sind efter hver behandling.
Denne følelse havde jeg efter hver behandling. Behandlingerne tog meget af min energi, idet jeg græd gennem det meste af behandlingen og min krop arbejdede på livet løs. Det resulterede i et behov for at sove en del i den intense periode (mange behandlinger indenfor kort tid), hvilket ikke fungerede helt så godt, da jeg var kommet i gang med eksamenslæsningen for sent. På den anden side, har den intense behandlingsperiode givet mere lyst til at bruge nogle af metoderne derhjemme, da man ikke glemmer det.
Dagen før min første eksamen, havde vi fjerde behandling, hvilket lå rigtig godt. Jeg havde om natten næsten ikke sovet, var lidt i panik og meget nervøs, men efter behandlingen var jeg klar til at gå til eksamen med selv et grin og smil over situationen. Det var første gang jeg mærkede min nervøsitet i læseperioden, hvilket har givet mig generelt mere ro og lyttet til min krop - sovet, når der var behov for det - samtidig med at jeg accepterede at jeg dermed ikke kunne nå alt.
Eksamenssituationer efter behandlinger
Min første eksamen, som lå dagen efter min 4. behandling, gik rigtig godt. Jeg formåede at beholde roen og gav mig tid til at gøre det så godt jeg kunne. Flere gange under eksamen bankede jeg på mig selv, mest på toilettet, hvor jeg bankede (bankede for: du kan ikke nå det hele) og gik tilbage til eksamensbordet med et smil. Men efter 3 timer forsvandt min koncentration og jeg kunne ikke banke det selv, måske det var fordi jeg følte mig presset. Det er min første eksamen, hvor jeg havde en god oplevelse, hvilket var guld værd.
Anden eksamen startede og sluttede på samme måde, men tidsmæssig lå den først kl. 13 og jeg havde svært ved at slappe af inden. Men oplevelsen var ikke så god som den første og vil derfor næste gang bevidst placere en behandling dagen inden eksamen eller sågar før, hvis eksamen er sent på dagen.

Jeg er ikke færdig med arbejde med mig selv og vil fortsæt komme til behandling. Jeg glæder mig til næste eksaminer til januar og håber/regner med at se et en bedre resultat.