Birgitte Nordström

Type: Klient

Kategori: Angst

Kort beskrivelse: Vores forløb startede op med baggrund i en fobi edderkopper. Eksamensangst.

Resultat:

Et forløb der udviklede sig hurtigt og gav anledning til at arbejde med en masse følelser og forventninger til mig selv og mine omgivelser. Det er endnu ikke lykkedes os at komme min fobi for edderkopper til livs, men igennem vores sessions har vi arbejdet ud i nogle andre kategorier hvor der er sket en tydelig forandring. Dels i min måde at håndtere situationer på, men i særdeleshed mine tanker om forskellige episoder. Generelt har mit forløb handlet meget om en manglende tiltro til egne evner, det har resulteret i en større frygt for at vise mine svage sider til andre mennesker og en overbevisning om, at skulle leve op til både egne og andres forventninger hele tiden. Det har selvsagt været hårdt arbejde at være den bedste hele tiden, især når der er en frygtens stemme der konstant vil overbevise en om at man ikke ikke er god nok. Som skolelærer i udskolingen fører jeg hvert år ?ere klasser op til afgangsprøver. Det pres der ligger i forbindelse med prøverne har i ?ere år haft en stor påvirkning på mig som person. Dels er jeg meget bekymret på mine elevers vegne og bruger meget energi på at tænke på om de nu klarer prøven. Derudover bruger jeg enormt meget energi på at forberede mine prøveoplæg og spekulere på om min egen faglighed er tilstrækkelig. I forbindelse med mit forløb med Birgitte fortæller jeg om den angst der er forbundet med elevernes prøver og min faglighed. Det lavede vi en session ud af. I min beskrivelse af angst-niveauet lå jeg på ca. 5. Det var især i forbindelse med prøverne i dansk jeg følte mig udfordret. I ca. en blev jeg banket og jeg udtalte forskellige sætninger, der i opbygningen kom nærmere kerneproblemet. I de første sætninger reagerede jeg kraftigt da jeg blev banket på ribbenene, men jo nærmere vi kom på min egen rolle ved prøverne og de forventninger jeg havde til mig selv, jo stærkere reagerede jeg ved banken på panden og ved siden af øjnene. Den sidste sætning vi gennemførte havde vi to gange. Oplevelsen af, at sidde efterfølgende og føle sig lettet. Jeg havde slet ingen bekymringer om hvordan prøverne skulle gå. Jeg var tryg i, at det arbejde jeg havde lavet og den forberedelse jeg havde lavet var tilstrækkelig til at klare prøverne igennem. Jeg var tryg ved at elevernes indsats gav dem den karakter de fortjente. Igennem SUD oplevede jeg for første gang at gå til prøver og være afslappet i det. Jeg sad efterfølgende med en angst-niveau på 0.
Selve sessionen tog en times tid og især Birgittes rolige natur og hendes rummelighed i forhold til min måde at reagere på, gav mig en enorm tryghed til faktisk at opleve og nyde den transformation jeg følte.