Pernille Dyhr

Type: Klient

Kategori: Præstationsangst

Kort beskrivelse: Oplæsning tricker angst /ubehag

Resultat:

Mål: Undgå ubehag ved at læse op for flere end 3 personer

Jeg fortæller Pernille, at første gang jeg for alvor blev opmærksom på problemet var i forbindelse med at jeg i en alder af 33 år tog HF-fag,og hvor jeg af læreren blev bedt om at læse op. Det aktiverede noget i mig, følte mig pinligt berørt, dum, hakkede og stammede mig igennem. Kunne ikke læse almindligt op.
Sud på denne situation: 10

Pernille går tilbage til min skoletid ca. 8 år, hvor der er en i en situation, der kunne være roden til problemet. Den gang havde jeg svært ved at læse flydende. Lærerens metode var at lade de bedste læse mest og jeg fik kun lov til at læse 2 sætninger. Pernille og jeg fandt ud af at det værste ved det, var, at jeg ikke kunne komme hjem og være stolt over denne præstation og det værste ved det var, at jeg så ikke blev set og anerkendt af mine forældre. Jeg fik følelsen af ikke at være elsket og ikke elske sig selv. Følelsen i maven mærkede jeg som en vandpyt i maven.
Sud på 8.

Pernille banker på ”selvom jeg ikke elsker mig selv, så elsker jeg mig selv”. Vandpytten symboliserer vrede og vi banker på vrede 2 omgange. Vandpytten bliver til en sky, som jeg først går ind i og går ud af langt væk og kommer senere tilbage. Skyen opløses.
Sud fra 8 år= 0

Tilbage til HF-tiden er sud nu på 4 fra 10, men jeg føler mig stadig dum. Det var pinligt ikke at kunne læse flydende. Pernille bankede på det at føle sig dum. En udefinerbar sky satte sig i maven. Gik ind i skyen og langt væk.
Sud er nu 0

Resultat: Til sidst følte jeg ikke længer ubehag ved at læse højt for mere end tre personer. Jeg prøvede at læse højt for 20 mennesker uden problem og fik lyst til at blive ved med at læse- det blev sjovt.